به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، به مناسبت ماه ربیعالاول و ایام میلاد حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت، اولین نشست شنبههای صلحپژوهی با موضوع «اسلام، صلح و روابط بینالملل» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بینالملل در روز شنبه، ۲۴ آبان از ساعت ۱۶ الی ۱۸ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت […]
به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، به مناسبت ماه ربیعالاول و ایام میلاد حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت، اولین نشست شنبههای صلحپژوهی با موضوع «اسلام، صلح و روابط بینالملل» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بینالملل در روز شنبه، ۲۴ آبان از ساعت ۱۶ الی ۱۸ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.
در ابتدا دکتر سید محمد ساداتی نژاد مدیرعامل جمعیت ندای صلح و پژوهشگر فقه روابط بینالملل با موضوع «صلح و حقوقبشر از منظر فقه روابط بینالملل» سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه صلح جزئی از حقوقبشر است، دوازده عنصر را در رابطه با مفهوم صلح از نظر فقه روابط بینالملل و نگاه هستیشناسانه، معرفتشناسانه و انسانشناسانه امام خمینی (ره) به مقوله صلح و حقوقبشر که برگرفته از نگاه الهی و توحیدی است بیان نمود و گفت از دیدگاه امام کرامت انسانی هدف نهایی حقوقبشر است.
وی با بیان اینکه در نظام بینالملل معاصر نگاه غالب به صلح و حقوقبشر نگاه مادی است، که عدم جنگ را به عنوان صلح تلقی میکند و لزوما به دنبال صلح عادلانه، عزتمندانه و شرافتمندانه نیست، نگاه امام به صلح و حقوقبشر را ارزشهایی دانست که منشا توحیدی، خداپرستی و اسلامی دارد.
دکتر ساداتی نژاد، ولایتفقیه، جهاد، مبارزه با ظلم و ستم، نفی ترور و اصل مقاومت عزتمدارانه و ارزشمدارانه را از دیگر عناصر صلح و حقوقبشر از نگاه حضرت امام بیان نمود.
همچنین سخنرانی دکتر حسین حجتپناه، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه جامعهشناسی اسلامی با موضوع «صلح و تفکر در اندیشه غرب» از دیگر بخشهای این وبینار بود.
وی با بیان اینکه اندیشه غرب، اندیشه صلحطلبانه و صلحجویانه نیست که بتوان بر اساس آن صلح پایداری داشت، گفت، اندیشه غرب دارای یکسری ریشههای فکری است که ادبیات یونان باستان و کتاب مقدس از مهمترین آن است و بزرگترین فیلسوفان دوران مدرن بر اساس همین پایهها نظریهپردازی کردهاند.
وی با بیان اینکه برخلاف ادبیات جامعه ایران که حماسهمحور است، ادبیات یونان را یک ادبیات تراژدیمحور دانست که در این نوع ادبیات عقل خودبنیان وجود دارد و یک اومانیست ذاتی در آن حاکم است و در این ادبیات خدا زمینی و شبه انسانی میشود و انسان میتواند حتی بر خدایان هم غلبه کند.
دکتر حجتپناه با بیان اینکه، این ادبیات بر فلسفه یونان هم تاثیر گذاشته است و فلسفه یونان هم یک روح اومانیستی دارد، گفت، به همین علل صلح در اندیشه غرب معنایی ندارد و امکانپذیر هم نیست.
در پایان دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه روابط بینالملل با موضوع «صلح در نظریههای روابط بینالملل موجود و اسلامی» به ارائه مباحث خود پرداخت.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف تاسیس رشته روابط بینالملل تامین صلح و امنیت بینالمللی است، گفت، صلح از مهمترین ارزشهای انسانی و جهانی در طول تاریخ است ولی در معنا و مفهوم و چگونه برقراری آن در سطح بینالمللی اجماع نظری نبوده است و نظریههای مختلف، معنا و مفهوم و راهکارهای مختلفی را ارائه میدهند.
وی با تصریح صلحهای مختلف از دیدگاه نظریههای روابط بینالملل از جمله صلح منفی، صلح مثبت، صلح حداقلی، صلح به مثابه عدالت، نظم، ثبات، قانون، آرامش روحی و روانی، امنیت بینالمللی و سازه اجتماعی، به تبین نظریه اسلامی روابط بینالملل پرداخت و گفت، اسلام نسبت به همه نظریههای روابط بینالملل یک ایده قانونی دارد و آن نظم جهانی عادلانهای است که الگوی زندگی وکنش اجتماعی بشر را با چهار دیدگاه اهداف، ارزشها، حقوق و هنجارهای فطری مشترک در چارچوب سعادت کلی بشریت تامین میکند. بر این اساس، صلح بر اساس نظریه اسلامی روابط بینالملل یک صلح عادلانه خواهد بود.
Monday, 9 December , 2024