به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، به مناسبت روز جهانی مبارزه با تروریسم نشست تخصصی با موضوع «تاثیر تروریسم در تضعیف صلح» در روز دوشنبه، ۸ شهریور ساعت ۱۶ و با سخنرانی دکتر مهدی روحی، پژوهشگر حوزه سلفیه و تروریسم به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد. […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، به مناسبت روز جهانی مبارزه با تروریسم نشست تخصصی با موضوع «تاثیر تروریسم در تضعیف صلح» در روز دوشنبه، ۸ شهریور ساعت ۱۶ و با سخنرانی دکتر مهدی روحی، پژوهشگر حوزه سلفیه و تروریسم به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

وی با بیان اینکه منظور از تروریسم به کارگیری خشونت یا تهدید به خشونت برای دستیابی هدف موردنظر است و همچنین طرح این سوال که اساسا چرا انسان‌ها دست به خشونت می‌زنند گفت انسان‌ها زمانی که به آن اهدافی که دارند دسترسی پیدا نمی‌کنند و احساس محرومیت نسبی می‌کنند  و همچنین نمی‌توانند از طریق قانونی و منطقی به آن هدف برسند دست به خشونت می‌زنند.

وی با بیان اینکه برای تروریسم و خشونت سه رکن اساسی که ناظر به مسائل سیاسی است می‌توان شناسایی کرد، مسائل فکری و اعتقادی، نقش قدرت‌های خارجی در پرورش تروریسم و مسائل سیاسی درون جامعه را از جمله این ارکان برشمرد که باعث خدشه‌دار شدن صلح می‌شود.

وی با تشریح مسائل فکری و اعتقادی گفت بعضی از آموزه‌های فکری و اعتقادی به گونه‌ای است که مطلق‌انگاری حقوق برای گروه‌ها و افراد ایجاد می‌کند و در این راستا وقتی این گروه‌ها و افراد نمی‌توانند همه را قانع کنند که منافع نامشروع‌شان را حق بپندارند دست به خشونت می‌زنند.

وی با اشاره به نقش قدرت‌های خارجی در پرورش تروریسم نیز گفت وقتی این دولت‌ها نمی‌توانند از راه قانونی و منطقی به منافعشان برسند و حرف خودشان را بقبولانند، دست به خشونت می‌زنند و همچنین رفتار برخی گروه‌ها و شخصیت‌ها در جامعه را برای گرفتن حقی که از دست داده‌اند و دست به خشونت می‌زنند را از مسائل سیاسی درون جوامع دانست.

وی در پایان عدم پذیرش مطلق‌انگاری و حقانیت‌انگاری در همه ادیان الهی، محکومیت حداکثری و ایجاد هزینه‌های سنگین برای دولت‌های تروریست و همچنین پذیرش حقوق اقلیت‌ها در درون همه جوامع را از جمله مهمترین برنامه‌ها در جهت کاهش تروریسم و برقراری صلح دانست.