به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دومین نشست صلح پژوهی در نهج‌البلاغه با موضوع «مفهوم و مبانی صلح عادلانه در نهج‌البلاغه» در روز شنبه، ۲ مرداد ساعت ۱۸ و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی خندان، استاد حوزه و دانشگاه به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دومین نشست صلح پژوهی در نهج‌البلاغه با موضوع «مفهوم و مبانی صلح عادلانه در نهج‌البلاغه» در روز شنبه، ۲ مرداد ساعت ۱۸ و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی خندان، استاد حوزه و دانشگاه به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

وی با بیان اینکه جهانی که سرشار از صلح و عدالت باشد آرزوی بشر است و در همه دوران‌ها انسان‌ها بر آن احتیاج دارند و اگر چه از نظر تاریخ و تاریخ‌نگاران این خواسته آرزویی دست نایافتنی است و از اول خلقت عالم تا الان کسی صلح عادلانه را تجربه نکرده است گفت از دیدگاه اسلام و دیدگاه دین و وعده‌هایی که قرآن کریم و نهج‌البلاغه داده است این مهم دور از دسترس نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امور معنوی مانند اشیاء مادی دارای اجزا و ارکانی است که استحکام آن را فراهم می‌کند و صلح و مقوله عدالت علاوه بر اصول عملی و اخلاقی دارای اصول نظری هم هست، اصول اعتقادی دینی، اصول فلسفی و اصول عرفانی را از جمله اصول نظری صلح برشمرد.

وی اصول اعتقادی دینی را نیز شامل اصل کرامت انسانی و خلافت الهی، اصل خانواده خدا، اصل همجواری و وحدت و اصل نظارت الهی بیان کرد و گفت طبق اصل کرامت انسانی و خلافت الهی اسلام انسان را تنها موجودی می‌داند که دارای منصب الهی است و از طرفی کرامت ذاتی هم دارد و خدا تنها به انسان است که این موهبت را داده است و به این دلیل مقوله صلح برای انسان که هم خلیفه است و هم کرامت ذاتی دارد معنای اصیلی پیدا می‌کند.

وی طبق اصل خانواده خدا نیز گفت طبق احادیث و روایات همه بندگان عیال و خانواده خدا هستند و وقتی همه مردم خانواده خدا هستند اصالت با صلح، امنیت و عدالت می‌شود و صلح و امنیت از ویژگی‌های زندگانی مردم می‌شود.

وی در ادامه نیز طبق اصل همجواری و وحدت به عنوان یکی از اصول دیگر اصول اعتقادی دینی گفت طبق آموزه‌های اسلام افراد بشر فرزندان یک پدر و مادر هستند و تقسیمات نژادی و ملی و جغرافیایی برای شناسایی انسان‌ها است و  بنابراین صلح و آشتی باید در همه جا جاری باشد.

وی با بیان اصل نظارت الهی و اینکه انسان همواره در معرض نظارت خدا است و طبق احادیث و روایات خدا هر آینه در کمین است گفت اگر منطق نظارت الهی بین مسئولین جهانی حاکم باشد ما در گوشه گوشه جهان شاهد بی‌عدالتی نخواهیم بود.

وی در پایان با تشریح اصول فلسفی صلح گفت این اصول فلسفی بنا بر صلح، عدالت و همزیستی برادرانه در زندگی اجتماعی و بین مردم عالم دارد و همچنین صلح و عدالت در سایه محبت و مهربانی را از اصول عرفانی صلح برای بشر برشمرد.