به نام خدا وضعیت تاسف‌بار جهان امروز، محصول حاکمیت فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای کشورهای غربی و همچین اقدامات ضد حقوق‌بشری آنها در طول چندین دهه گذشته است. سیاست‌های حقوق‌بشری غرب تابعی از منافع و شکل رابطه آنها با دیگر کشورهاست. در واقع منافع اقتصادی و سیاسی و نظامی آنها مبنایی اساسی برای استفاده […]

به نام خدا

وضعیت تاسف‌بار جهان امروز، محصول حاکمیت فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای کشورهای غربی و همچین اقدامات ضد حقوق‌بشری آنها در طول چندین دهه گذشته است. سیاست‌های حقوق‌بشری غرب تابعی از منافع و شکل رابطه آنها با دیگر کشورهاست. در واقع منافع اقتصادی و سیاسی و نظامی آنها مبنایی اساسی برای استفاده از مساله حقوق‌بشر به عنوان یک ابزار است که با استفاده از آن ضمن مداخله در امور بقیه کشورها، هرگونه ناتوانی در تحقق بخشی به منافعشان در بقیه مناطق جهان را  پیش می‌برد.

غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش‌های لیبرال سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق‌بشر بر جهان تحمیل کند. ملاحظه کارنامه حقوق‌بشری غرب متاثر از تفکرات اومانیستی، نشان می‌دهد که چگونه ارزش‌های انسانی رفته رفته در چاه توجیه‌های منفعت‌خواهان و زیاده‌طلبان دفن می‌شود و ستون‌های شکوهمند اصول حقوق‌بشری، در معرض افول موریانه‌ای و تزلزل و فروپاشی قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب باید گفت یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های حقوق‌بشر اسلامی توجه به نکاتی است که در اعلامیه جهانی حقوق‌بشر بدان توجه نشده یا به صورت سطحی و گذارا بدان‌ها اشاره شده و به نوعی به خاطر ملاحظات سیاسی در غرب مورد غفلت واقع شده‌اند. از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده‌خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می‌شود.

باید گفت جهان امروز بیش از هر زمان دیگری خسته از فریب‌ها و نیرنگ‌های پر زرق و برق حقوق‌بشر غربی و تشنه آموزه‌های حقوق‌بشر اسلامی در سایه سبک زندگی دینی است و خوشبختانه امروزه همه انسان‌های آزاداندیش و پاک فطرت برای تعالی خود و جامعه انسانی خواهان آن هستند، چرا که با ظهور جنبش‌های اسلامی در سرتاسر جهان فضای استعمار، ظلم و استکبار شکسته شده و اکنون جریان اسلامی در سطح جهان در حال نهادینه شدن است و هیچکس توانایی انکار آن را ندارد.

در پایان ضمن گرامیداشت روز حقوق‌بشر اسلامی و کرامت انسانی و همچنین محکوم کردن نقض حقوق مسلمانان در سایر نقاط جهان، به روان یکایک انسان‌هایی که در مسیر دفاع و حمایت از حقوق انسان‌ها جان و هستی خود را فدا کردند سلام و درود می‌فرستیم و بر ضرورت توجه به آموزه‌های اسلامی در برقراری حقوق‌بشر و حفظ کرامت انسانی تاکید می‌کنیم و امید داریم همه دولت‌های اسلامی به ویژه نخبگان و آزادی‌خواهان جهان برای تحقق جامعه‌ای سرشار از رعایت حقوق‌بشر و کرامت انسانی و جهانی توام با صلح و عدالت بیش از پیش عزم، همت و تلاش لازم را معمول دارند.

روابط عمومی جمعیت ندای صلح

۱۴ مرداد ۱۴۰۰