به گزارش روابط عمومی گروه پژوهشی رستا، به مناسبت روز حقوق‌بشر اسلامی و کرامت انسانی، اولین نشست علمی تخصصی با موضوع «چهره دیگر حقوق‌بشر» با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و شخصیت‌های بین‌المللی در روز چهارشنبه، ۱۳مرداد از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل سالن کنفرانس دانشگاه اصفهان برگزار شد. در ابتدا دکتر علی ثقفیان دبیر […]

به گزارش روابط عمومی گروه پژوهشی رستا، به مناسبت روز حقوق‌بشر اسلامی و کرامت انسانی، اولین نشست علمی تخصصی با موضوع «چهره دیگر حقوق‌بشر» با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و شخصیت‌های بین‌المللی در روز چهارشنبه، ۱۳مرداد از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل سالن کنفرانس دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در ابتدا دکتر علی ثقفیان دبیر این نشست و مسئول گروه پژوهشی رستا با بیان اهداف برگزاری این نشست و تشریح برنامه‌های این گروه پژوهشی گفت سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق‌بشر، ناقض حقوق انسان‌ها در سراسر جهان هستند و غرب استاندارد‌های دوگانه‌ای را در بحث حقوق‌بشر دنبال می‌کند و با توجه به مصداق‌ها و مستندات این موضوع رسانه‌ها باید این تضاد آشکار را به افکار عمومی منتقل کنند.

در ادامه دکتر رسول رکنی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.

دکتر رکنی‌زاده با بیان اینکه ۷۲ سال از اعلامیه جهانی حقوق‌بشر می‌گذرد و این اعلامیه در واکنش به فجایع جنگ جهانی اول و دوم تدوین شد گفت نوشتن اعلامیه و موازین حقوق‌بشر کار ابتدایی است و روش‌های اجرای حقوق‌بشر و اینکه چطور از اعلامیه حقوق‌بشر استفاده شود، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

رکنی‌زاده با بیان اینکه در سازمان ملل هنوز راهکارهای جدی برای اجرای حقوق‌بشر وجود ندارد گفت با توجه به اینکه این سازمان در آمریکا است، این کشور مسئول بسیاری از فجایع امروز جهان است و این موضوع نشان می‌دهد که نوشتن صرف، ضمانت اجرایی ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان همچنین ضمن تشریح مولفه‌های آزادی، فقر و عدم امنیت را بزرگترین موانع آزادی انسان دانست و گفت برای حرکت در مسیر حقوق‌بشر حقیقی راهی جز فقرزدایی و ایجاد امنیت در جامعه نیست و در این راستا یکی از برنامه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران را فقر زدایی و ایجاد امنیت برشمرد.

در بخش دیگر دکتر زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق‌بشر مجلس شورای اسلامی به ارائه مباحث خود پرداخت.

دکتر الهیان با بیان اینکه احقاق حقوق عامه از اهداف جمهوری اسلامی ایران است گفت امیدواریم با تشکیل دولت جدید این امر به خوبی محقق شود، چرا که یکی از وجهه‌های مردمی بودن مبارزه با فساد است و این امر در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

الهیان با بیان اینکه غرب در ارتباط با حقوق‌بشر استاندارد مشخصی ندارد چرا که مبنای تفکر سکولاریسم منفعت‌طلبی است گفت نگاه سطحی و منفعت‌طلبانه حقوق ملت‌ها را زیر پا می‌گذارد و تفکر لیبرال عدم توجه به بعد ماورایی انسان است که باید به آن توجه کرد.

رئیس کمیته حقوق‌بشر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع اصلی حقوق‌بشر انسان است و اگر قرار باشد حقوق انسان به تمامی احقاق شود، باید انسان درست شناخته شود و ابزار آن نیز مهم است گفت آنچه در فلسفه سکولاریسم لحاظ می‌شود این است که ابعاد ماورایی انسان انکار می‌شود و تنها به بعد مادی توجه می‌شود که در این حالت حقوق ابعاد دیگر انسان لحاظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اعلامیه جهانی حقوق‌بشر برداشت سکولار از فرهنگ یهودی و مسیح بود و این نگاه منفعلانه از نگاه کلی‌نگر خالی است و این نگاه پاسخگو نیست و نیاز به تغییر دارد گفت البته اگر کشورهای غربی به همین نگاه هم پایبند بودند وضعیت جهان اینگونه نبود.

در ادامه این نشست نیز دکتر مجید تفرشی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق‌بشرسخنرانی کرد.

دکتر تفرشی با بیان اینکه پس از تشکیل اعلامیه حقوق‌بشر تصمیم کشورهای اسلامی مبنی بر داشتن حقوق‌بشر اسلامی، مورد تمسخر دولت‌های غربی قرار گرفت گفت دولت‌های غربی با جنگ رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت به دنبال مصادره حقوق‌بشر هستند و با این حربه در تلاش هستند تعریف و تفسیر موردنظر خود را از این مقوله به افکار عمومی القا کنند.

تفرشی با بیان اینکه درحال حاضر کشورهایی که سلاح می‌فروشند مدعی حقوق‌بشر هستند، درحالیکه با سلاح تنها میتوان آدم کشت، مبانی اسلامی را غنی از حقوق‌بشر دانست و گفت حقوق‌بشر اسلامی بسیار لطیف است و در کلام معصومین ما وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق‌بشر با اشاره به موضوع تحریم و ترور با بیان اینکه تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران نقض حقوق‌بشر است گفت تحریم جنایت علیه بشریت است و این کار هرج و مرج طلبی بین‌المللی است که غرب در تلاش است این ابزار را مشروعیت ببخشد.

همچنین سخنرانی دکتر سید محمد ساداتی نژاد رایزن حقوق‌بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو از دیگر بخش‌های این نشست بود.

دکتر ساداتی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ سال از اعلامیه حقوق‌بشر اسلامی گذشته، موضوعاتی از جمله ازدواج، همجنسگرایی، حقوق زنان و موضوع ولایت ازجمله ضعف‌های این اعلامیه است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه بخشی از مسائل بیانیه حقوق بشر جهانی در بیانیه اسلامی نیز ذکر شده است گفت نگاه به چالش‌ها در مسیر تحقق اهداف این بیانیه نیزحائز اهمیت است.

رایزن حقوق‌بشر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو وجود دولت‌های سکولار، فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت‌های غربی، فشار به کشورهای اسلامی برای رکورد در اجرای حقوق‌های مختلف، عدم توافق بر مفهوم حقوق‌بشر و ضعف موسسات و نهادهای دینی و رهبران دینی برای تبیین رویکردهای فقهی و‌ اسلامی در خصوص حقوق‌بشر را از مهمترین چالش‌های در مسیر تحقق اهداف این بیانیه برشمرد.

در بخش دیگری از این نشست نیز دکتر محمدمهدی غمامی رئیس اندیشکده حقوق‌بشر و شهروندی به ارائه مباحث خود پرداخت.

دکتر غمامی با بیان اینکه در حال حاضر میلیاردها نفر کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند و در ایران نیز ۵۱ میلیون کاربر شبکه‌های مجازی هستند گفت در این زمینه ایران با چالش خاصی مواجه هست و در این زمینه یکی از مسائل مهم این است که مجموعه حق و شبکه اجتماعی باهم وجود دارد.

غمامی با بیان اینکه  شبکه‌های اجتماعی در ظاهر در خدمت حق آزادی بیان و ‌اطلاعات است اما در مقابل مجموعه قابل توجهی از حقوق انسان‌ها از جمله حق انتشار اطلاعات و آزادی بیان، داده‌کاوی قانونمند و حفظ اطلاعات شخصی افراد، فراموشی داده‌ها، احترام عقاید و مقدسات، اخلاق عمومی، محافظت کودکان در برابر برخی اطلاعات، پاسخگویی و تصحیح خبر و داده و دادخواهی، را نقض کرده است گفت برخی از کشورها که در این عرصه پیشرفته‌تر هستند می‌توانند بهتر از شهروندان خود محافظت کنند.

در ادامه نیز دکتر محمد علی بصیری عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.

دکتر بصیری با بیان اینکه تحریم نقض حقوق‌بشر است و اولین حقی که در تحریم نقض می‌شود، حق حیات است گفت امروز با وجود تحریم‌ها علیه ایران ۸۲ درصد مواد غذایی ایران دچار اخلال شده است و همچنین استانداردهای زندگی، مسکن، خوراک، طب، بهداشت، آموزش و پرورش و … نیز دچار مشکل شده است.

بصیری نقض حق فعالیت‌های اقتصادی، داشتن شغل و نیز توسعه پایدار برای مردم ایران در پی تحریم‌ها را از دیگر موارد نقض حقوق‌بشر برشمرد.

سخنرانی دکتر یاسر روستایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نیز در ادامه این نشست بود.

دکتر روستایی با بیان اینکه تعهدات حقوق‌بشری به تعهدات مثبت و منفی تقسیم شده گفت افزایش سهمی از بودجه باعث کاهش سهم دیگر بخش‌ها می‌شود و هر هزینه غیرعادی سهم دیگر بخش‌ها را کاهش می‌دهد.

روستایی با بیان اینکه حمایت از نهادها و سازمان‌هایی که دارای تهدید امنیتی برای دولت‌ها هستند باعث می‌شود هزینه غیرعادی بر بودجه ایران تحمیل شود و در نتیجه آن باعث می‌شود برخی از حقوق مثبت ایفا نشود گفت این مسئله صرفا گریبان‌گیر کشور ما نیست و اقتصادهای بزرگ مثل خود آمریکا نیز وقتی درگیر جنگ می‌شوند دچار چنین بحرانی می‌شوند.

در بخش دیگر این نشست مهدی شهابی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز سخنرانی کرد.

دکتر شهابی با بیان اینکه نبود شناخت دقیق از تحولات مفهوم حق یکی از چالش‌های اصلی در تئوری‌پردازی است گفت اگر تاریخ تحولات را در نظر بگیریم مفهوم حق از خیلی قبل مطرح بوده است و در فلسفه یونان نیز سخنانی گفته شده است که منشا آن در بطن ساختار اجتماعی دنبال می شود.

شهابی با بیان اینکه اگر مفهوم حق آزادی مطرح شود، این حق مطلق نیست گفت باید توجه کرد که مشکل اصلی بشر در رنسانس نوعی مشکل در ساختار شبکه‌ای است و باید بین متافیزیک و واقعیت تعادل برقرار کرد.

در پایان این نشست نیز از کتاب “حقوق و بحران” نوشته دکتر محمد مهدی غمامی و نخستین سایت تخصصی حقوق‌بشر ایران به نشانی WWW.OFOHR.COM رونمایی شد.