به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، اولین نشست انقلاب اسلامی و صلح عادلانه با موضوع «انقلاب اسلامی ایران و گفتمان صلح عادلانه» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بین‌الملل در روز شنبه، ۱۰ مرداد ساعت ۱۶ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد. در ابتدا دکتر […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، اولین نشست انقلاب اسلامی و صلح عادلانه با موضوع «انقلاب اسلامی ایران و گفتمان صلح عادلانه» با حضور کارشناسان حوزه اسلام و روابط بین‌الملل در روز شنبه، ۱۰ مرداد ساعت ۱۶ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

در ابتدا دکتر محمدرضا دهشیری عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با موضوع «اصول و مبانی صلح عادلانه در گفتمان انقلاب اسلامی ایران» سخنرانی کرد.

دکتر دهشیری با بیان مفهوم صلح عادلانه، دوران دفاع مقدس و اصرار گروه‌های میانجی برای برقراری صلح و نظر ایران مبنی بر اینکه در شرایط اشغال خاک کشور صلح مفهومی ندارد و با وجود اشغالگری امکان تحقق صلح عادلانه نیست و همچنین طرح صلح خاورمیانه و اندیشه دو دولت بین فلسطین و رژیم صهیونیستی و اعتقاد ایران مبنی بر اینکه زمانی که حقوق فلسطینیان تضییع شده و تا زمانی که ‌رژیم صهیونستی سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده است چنین صلحی عادلانه و پایدار نیست، را دو فرایندی دانست که مفهوم صلح عادلانه در گفتمان انقلاب اسلامی ایران معنا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه از نظر انقلاب اسلامی ایران صلح یک مفهوم اقتضایی و نسبی است و به تنهایی ارزش مطلق نیست و صلح در صورتی مطلوب است که مشروط به ارزش دیگری به نام عدالت باشد و عدالت در اندیشه انقلاب اسلامی ایران نیز در واقع راهی برای رسیدن به سعادت است گفت هدف انقلاب اسلامی ایران دستیابی به صلحی است که سعادت جوامع بشری را به ارمغان بیاورد و در گفتمان انقلاب اسلامی ایران صلح عادلانه در صورتی تحقق پیدا می‌کند که منجر به صلح سعادتمندانه و عزتمندانه برای جوامع بشری شود.

وی با تشریح صلح منفی و مثبت در نظام بین‌الملل، صلح مثبت را دارای یک سلسله ارزش‌هایی از جمله عقلانیت، سعادت، پیشرفت و عدالت دانست و گفت در اندیشه اسلامی صلح مثبت اولویت دارد و صلح عادلانه یکی از ارکان حرکت جهان شمول انقلاب اسلامی ایران در مسیر تمدن نوین است که مبتنی بر ارزش‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی ایران که همانا عدالت‌خواهی و معنویت‌طلبی است می‌باشد.

وی عدالت‌محوری، اخلاق‌محوری، عقل‌محوری را از جمله مبانی صلح عادلانه در گفتمان انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت صلح عادلانه در انقلاب اسلامی ایران یک ارزش جهان شمول هست و نگاهی فراملی و مبتی بر کرامت انسانی و تحقق عدالت است و از سوی دیگر متناسب با شرایط زمان و مکان برای امنیت و آرامش در جامعه بسترهای اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی امنیتی کردن هویت‌ها و کوبیدن بر طبل قوم‌گرایی، افراط‌گرایی و رادیکالیسم، آموزش‌های نادرست و متعصبانه، نبود یک ذهنیت مشترک، عدم امکان تعامل بین نخبگان فکری، عوامل زمینه‌ای و شکاف‌های طبقاتی را از جمله موانع صلح عادلانه دانست و رفع سوء برداشت‌ها و موانع ذهنی، اولویت دادن آموزش صلح، دفاع از صلح، اعتماد و احترام متقابل و حرکت سازمان‌های بین‌الملل در جهت صلح پایدار را نیز از مهمترین راه حل‌های دستیابی به صلح عادلانه دانست.

همچنین سخنرانی دکتر سید محمد ساداتی نژاد مدیر عامل جمعیت ندای صلح با موضوع «نسبت صلح عادلانه با انقلاب اسلامی ایران» از دیگر بخش‌های این وبینار بود.

دکتر ساداتی نژاد نظریه صلح عادلانه را یک نظریه مبتنی بر پیوستگی دین و سیاست دانست و گفت بزرگترین تفاوت این نظریه با نظریات موجود درحوزه روابط بین‌الملل همین موضوع هست که مبنایی‌ترین بنیان نظریات غربی حوزه روابط بین الملل بر سکولاریسم هست که نظریه صلح عادلانه آن را رد می‌کند.

وی خدامحوری، اخلاق‌محوری، عقلانیت‌محوری، دین‌محوری و  عدالت‌محوری را از جمله مبانی و همچنین مقابله با تروریسم، مقابله با خشونت و افراطی‌گری، مقابله با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، وحدت و اتحاد داشتن جوامع، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جوامع مختلف، داشتن روحیه مردمی و ایثارگری و از خودگذشتگی، عملگرایی و اتکا بر ظرفیت‌های بومی و محلی در جوامع مختلف و حفظ عزت، استقلال و شرافت را نیز از اصولی دانست که در نظریه صلح عادلانه از نگاه انقلاب اسلامی ایران مطرح است.

وی با بیان اینکه نظریه صلح عادلانه در جوامع آکادمیک غربی نیز از دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی مطرح بوده است، الهام از آموزه‌های مسیحیت را مهمترین تفاوتی که صلح عادلانه اسلامی با نظریات غربی در حوزه روابط بین‌الملل دارد دانست گفت نظریه صلح عادلانه برگرفته از آموزه‌های اسلامی است.

وی با بررسی ۵ سند مهم انقلاب اسلامی ایران شامل سند قانون اساسی جمهوری اسلامی، وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام، سند اجماع، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب گفت تعدد استفاده از صلح و عدالت در این اسناد به خوبی نشان می‌دهد که نظریه صلح عادلانه برآمده از انقلاب اسلامی ایران دقیقا مطابق با آموزه‌های اسلامی است.

وی حفظ استقلال، عدم سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، دفاع از حقوق مسلمانان و روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیر محارب را چهار اصل مهم انقلاب اسلامی ایران دانست که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی معتقد به صلح عادلانه هست و نظریه صلح عادلانه و تعامل موثر با جهان را بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تایید می‌کند.