به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دومین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «صلح در اندیشه سیاسی اسلام» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در روز شنبه، ۲۹ آذر از ساعت ۱۵ الی ۱۷ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد. در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، دومین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «صلح در اندیشه سیاسی اسلام» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در روز شنبه، ۲۹ آذر از ساعت ۱۵ الی ۱۷ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی خندان با موضوع «سیمای صلح در آموزه‌های سیاسی نهج‌البلاغه» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به آیه ۶۱ سوره مبارکه انفال که معروف به آیه صلح و سلم است گفت صلح امری مقتضایی است و باید صلح را نسبت به مقتضیات زمان و مکان و عادلانه و به مصلحت بودن آن پذیرفت.

دکتر خندان همچنین با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه و تشریح سه فایده صلح، شامل آرامش و آسایش رزمندگان، امنیت و صلابت سرزمین و آرامش فکر و دغدغه نداشتن گفت در صورت طرح صلح و دوستی از سوی یک دولت و سرزمین و بودن رضایت خدا و مصلحت مردم در آن، باید صلح را پذیرفت.

همچنین سخنرانی دکتر مجید سلیمانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با موضوع «مدل جامعه‌شناختی صلح در اندیشه دینی اسلام» از دیگر بخش‌های این وبینار بود.

وی با بیان اینکه یکی از هنجارهای سیاسی و اجتماعی اثرگذار در بقاء، توسعه و پرورش استعدادهای یک جامعه صلح است و صلح پدیده‌ای مورد تایید آموزه‌های دینی است گفت مدل صلح در اندیشه دینی شامل عوامل علی موثر، عوامل زمینه‌ای، عوامل واسطه‌ای و راهبردها و پیشران‌های آن می‌باشد.

دکتر سلیمانی با بیان اینکه، اسلام صلح را در صورتی که با دین و عقاید زاویه نداشته باشد، هرج و مرج ایجاد نکند و شرافتمندانه و از روی عزت باشد می‌پذیرد گفت اسلام به صلح تمایل دارد، به توسعه آن می‌اندیشد و صلح عادلانه را ارج می‌نهد.

در پایان دکتر حسین حجت‌پناه، دبیر گروه جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی با موضوع «دیپلماسی صلح‌آمیز از نگاه اسلام» به ارائه مباحث خود پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز در جهان از صلح زیاد سخن گفته می‌شود، اما به لحاظ نظری تبیین درستی از صلح وجود ندارد گفت در فلسفه غرب صلح بر اساس اصول و قوانین پراگماتیسمی حاکم است و با توجه به شرایط زمان و مکان خاصی منعقد می‌شود و صلح صرفا قراردادی است که تاکید بر قدرت دارد و ضمانت اجرایی ندارد و در آن حق و حقوق طرفین رعایت نمی‌شود، ولی در اسلام صلح تاکید بر حق است و در آن حق و حقوق طرفین رعایت می‌شود.

دکتر حجت‌پناه با اشاره به سه ویژگی حق‌محور بودن، پیوستار بودن و پیشرو بودن اسلام در صلح گفت اسلام به صراحت دستور می‌دهد که در صورت جنگ و نزاع و درگیری میان دو گروه اولین و ضروریترین کاری که باید صورت گیرد صلح است.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی ساداتی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع «التزام به پیمان صلح در اسلام» به ارائه مباحث خود پرداخت.

وی با اشاره به ۱۰ سال حکومت پیامبر اسلام بعد از هجرت از مکه به مدینه گفت در طول این مدت حدود ۷۰ جنگ اتفاق افتاد اما بیش از ۱۳۲ پیمان صلح منعقد شد که این نشان‌دهنده تاکید و اهمیت اسلام بر صلح است.

دکتر ساداتی نژاد با تشریح صلح‌های مختلف در زمان پیامبر و با اشاره به صلح حدیبیه در سال ششم هجرت به عنوان مهمترین و مشهورترین پیمان‌نامه صلح در زمان پیامبر گفت پیامبر با توجه به تمام تنش‌ها و فضاسازی‌هایی که در جامعه و حتی میان پیروان ایشان وجود داشت، همچنان با جدیت پیمان‌نامه‌های صلح را دنبال می‌کردند و تمام تاکیدشان بر این بود که این پیمان‌نامه‌ها نقض نشود.