به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، چهارمین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «صلح عادلانه، جبهه مقاومت و شهید سلیمانی» در روز شنبه، ۲۵ بهمن ساعت ۱۸ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد. در این وبینار دکتر احمد زارعان، استادیار و مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای و بین‌الملل […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، چهارمین نشست شنبه‌های صلح‌پژوهی با موضوع «صلح عادلانه، جبهه مقاومت و شهید سلیمانی» در روز شنبه، ۲۵ بهمن ساعت ۱۸ به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

در این وبینار دکتر احمد زارعان، استادیار و مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای و بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) سخنرانی کرد. وی در ابتدا ضمن گرامیداشت ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یاد و خاطره شهدای انقلاب و امام شهدا و شهید قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه اگر ادبیات رایج جهان را در سطح استراتژیک بررسی کنیم، واژه صلح یک کلیدواژه پرتکرار است که به صورت مکرر از سوی رهبران و سیاستمداران بکار برده می‌شود و اینکه سوال اصلی اینجاست که چرا علیرغم پرتکرار بودن این واژه و وجود سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که ماموریتشان تامین صلح است، کماکان جهان و کل بشریت از فقدان صلح رنج می‌برد گفت امروز اساسا صلح در چارچوب تامین منافع قدرت‌های بزرگ تعریف شده است و آنها در پی تحقق صلح مطلوب خودشان از طریق اعمال قوانین و سازوکارهای ناعادلانه هستند، قوانین و سازوکارهایی که نه با فطرت بشر سازگار است و نه با روحیه عدالت‌خواهی.

وی با بیان اینکه باید بین مفهوم جهاد و جنگ تفکیک قائل شویم گفت مفهوم جنگ یک مفهوم ضدبشری و ضدانسانی و در واقع برگرفته از اشغالگری است، اما جهاد جنگ مشروع است و هدف آن دفاع در مقابل اشغالگری است و در واقع مبنایی انسانی دارد، بنابراین مقاومت و جهاد در خدمت صلح عادلانه قرار دارد و صلح عادلانه به جز از طریق جهاد در شرایط کنونی تحقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از همان ابتدا این مناسبات ناعادلانه و ظالمانه را به رسمیت نشناخت و به تبع آن طرح‌های صلح مبتنی بر مناسبات ناعادلانه و ظالمانه را نیز به رسمیت نشناخت گفت در گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان حضرت امام و مقام معظم رهبری صلح زمانی تحقق پیدا می‌کند که حقوق ملت‌ها، صرف‌نظر از میزان قدرت و نفوذی که در نظام جهانی دارند به صورت عادلانه تامین شود.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ائتلاف محور مقاومت شکل گرفت که محور صلح عادلانه است و از بازیگرانی تشکیل شده است که در این ساختارهای ناعادلانه حقوقشان نادیده و مورد تهدید قرار گرفته است، محور مقاومت را یک محور صلح‌ساز دانست و گفت در این میان شهید قاسم سلیمانی در شکل‌دهی و سازماندهی به محور مقاومت و تحقق صلح عادلانه نقش محوری داشت و یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان طرح صلحی مبتنی بر فطرت و حقوق اساسی انسان‌ها بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های قومی و مذهبی و نژادی آنها بود و این طرح حتما مورد تایید اسلام هم هست.