به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، اولین نشست صلح پژوهی در نهج‌البلاغه با موضوع «چیستی و ماهیت صلح در نهج‌البلاغه» در روز شنبه، ۲۶ تیر ساعت ۱۸ و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی خندان، استاد حوزه و دانشگاه به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار […]

به گزارش روابط عمومی جمعیت ندای صلح، اولین نشست صلح پژوهی در نهج‌البلاغه با موضوع «چیستی و ماهیت صلح در نهج‌البلاغه» در روز شنبه، ۲۶ تیر ساعت ۱۸ و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی خندان، استاد حوزه و دانشگاه به صورت مجازی از پیج اینستاگرام جمعیت ندای صلح به آدرس @cfpp.ir برگزار شد.

وی با بیان اینکه صلح و امنیت از دغدغه‌های همیشگی بشر بوده است و انسان‌ها در تمام دوران‌ها همیشه برای دستیابی به این آرمان تلاش کرده‌اند گفت صلح در اسلام به خاطر مبانی که مبتنی بر وحی و معارف دینی دارد از ویژگی‌هایی برخوردار است که نظیر آن در هیچ مکتب فلسفی و معرفتی پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صلح به عنوان یک مفهوم بنیادین در مطالعات اسلامی، سیاسی و اجتماعی مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران در این حوزه است و تعاریف مختلفی از آن شده است گفت امام علی (ع) در نهج‌البلاغه رویکردی مثبت و درونی به مقوله صلح دارد که هم عادلانه است و هم برای دسترسی به اهداف الهی ترسیم شده است و تاریخ اسلام هم به خوبی نشان می‌دهد که از لحاظ عملی صلح و امنیت و پرهیز از خشونت یک اصل است.

وی با بیان اینکه در متون قدیمی غرب هم به صلح اشاره شده است گفت در قوانین مطرح شده از سوی یونانی‌ها نیز به صلح اشاره شده و قواعدی برای پایان بخشیدن به جنگ ذکر شده است اما صلح‌های بیان شده در مکاتب غربی آرمان‌گرا هستند و ارزش زیادی ندارند چون واقع‌گرا نیستند.

وی با تشریح رویکرد غربی نسبت به مفهوم صلح و اینکه رویکرد غربی صلح را به دو صورت مثبت و منفی تقسیم می‌کند که صلح مثبت الگویی از همکاری میان گروه‌های بزرگ انسانی است و صلح منفی را عدم وجود خشونت سازمان‌یافته میان گروه‌ها و اقوام یک ملت می‌داند گفت رویکرد غربی صلح را توافقات موقتی می‌داند که هر زمان ممکن است طبق شرایطی از بین برود.

وی در پایان با تشریح رویکرد اسلامی به صلح و اینکه خط و مشی سیاست داخلی و خارجی اسلام بر حکم اصیل صلح و زیست مسالمت‌آمیز است گفت در اسلام اصالت با صلح است و سیره معصومین (ع) در تمام دوران‌ها بیانگر صلح‌خواهی، صلح‌طلبی و دفاع از حقوق محرومین بوده است.